1. Algemeen

Onder bestuursleden wordt verstaan de bestuurders van de vzw en het Dagelijks Bestuur. Zij zijn de stemgerechtigde leden van de vzw.

  • De bestuursleden van de vzw, met name de voorzitter, penningmeester en secretaris en hun aanstelling is vastgelegd in de statuten. Deze statuten zijn opvraagbaar.
  • De samenstelling van het Dagelijks Bestuur bestaat minimaal uit voorzitter, de penningmeester, secretaris, sportsecretaris, hoofdtrainer, materiaalverantwoordelijke.
  • Het Dagelijks Bestuur kan worden uitgebreid om de goede werking van de vzw te garanderen. Dit kan door een tweederde meerderheid worden beslist bij aanwezigheid van minimum 80% van alle benoemde bestuursleden, op de eerstvolgende vergadering en wordt bekrachtigd vanaf dat moment. Zo kan ook het Dagelijks Bestuur bij beslissing van een tweederde meerderheid sommige functie op te schorten of vernietigen met uitzondering van functie van voorzitter, penningmeester en secretaris.
  • De leden van het Dagelijks Bestuur kunnen worden geselecteerd op basis van succesvol recruteringproces, behalve voor de functie van voorzitter, penningmeester en secretaris die door de statuten wordt geregeld.
  • De leden van het Dagelijks Bestuur dienen de taken waarvoor zij zich kandidaat stelden naar best vermogen uit te voeren. De leden van het Dagelijks Bestuur van de vzw, zijn automatisch lid van de vzw.
  • Het is de bestuursleden van de vzw en het dagelijks bestuur verboden om de naam, het logo of eender ander kenmerk van de vzw te gebruiken voor privédoeleinden. Het is bovendien niet toegelaten om de financiële toestand aan buitenstaanders mee te delen.
  1. Werking van de VZW
  • Het Dagelijks Bestuur komt maandelijks samen om de vlotte werking van de vzw te garanderen. De verslagen van de beslissingen zijn genotuleerd en kunnen ter inzage opgevraagd worden op the secretariaat.
  • Telkens een vergadering wordt bijeengeroepen, zullen alle leden van het Dagelijks Bestuur eraan deelnemen. Indien belet, verwittigen zij de andere leden van Dagelijks Bestuur. Van alle vergaderingen wordt een verslag opgemaakt. Deze verslagen worden bewaard op shared drive (dropbox), toegankelijk voor de leden van het Dagelijks Bestuur, en/of degenen die hiervoor specifiek toegang verkrijgen. Deze verslagen worden gedurende één jaar bewaard door de secretaris. De secretaris zal verder documenten bijhouden die betrekking hebben op de vzw en zorgt ervoor dat de briefwisseling bij de betrokken personen terechtkomt. De secretaris heeft de bevoegdheid tot het voeren van alle externe briefwisseling inzake de vzw.
  • De penningmeester zal instaan voor de financiële bewerkingen. Hij zal de inningen en de betalingen die noodzakelijk zijn voor de goede werking van de vzw uitvoeren. Het nakijken van deze rekeningen kan door een lid van de vzw schriftelijk worden aangevraagd. De aanvraag zal door het Dagelijks bestuur worden behandeld en de goedkeuring worden meegedeeld aan het lid die de aanvraag heeft ingediend.
  • Elk bestuurslid van het Dagelijks Bestuur, heeft het recht bij hoogdringendheid beslissingen in naam van de vzw te nemen. Zij dienen zich hiervoor te verantwoorden voor de Dagelijks Bestuur op de eerstvolgende vergadering. Indien door stemming van het Dagelijks Bestuur de hoogdringendheid weerlegd wordt, of wanneer de gevolgen van deze beslissing nadelig zijn voor de naam of de belangen van de vzw dan kunnen deze beslissingen nietig worden verklaard.
  • Alle beslissingen die door het Dagelijks Bestuur worden genomen gebeurd bij een tweederde meerderheid bij de aanwezigheid van 80% van de stemgerechtigde leden. Ieder lid heeft hetzelfde gewicht in de stemming.